КАКО ДА ПРОЦЕС АДАПТАЦИЈЕ ПРОЂЕ ШТО ЛАКШЕ-СМЕРНИЦЕ ЗА РОДИТЕЉЕ

Молимо Вас да се придржавате договорених термина поступне адаптације, само на тај начин пружићете детету шансу да се постепено прилагоди на свој нови начин живота
– Кратко, смирено, стрпљиво се опростите са дететом, без дугог опраштања, јер у супротном родитељ даје детету информацију да нема поверење у особе којима оставља дете (ово се посебно односи на родитеље деце јасленог узраст, деца још увек не говоре, невербално комуницирају и читају ваше емоције – изразе лица, боју тона вашег гласа)
– Имајте разумевања за дететове реакције (плач, вриска, отимање…), све је то очекивано понашање; одвајање детета од родитеља са собом носи бурне реакције детета, али ниједно дете у томе није изузетак
– Деца бурним плачем исказују незадовољство због одвајања од родитеља. Продужавањем растанка у овој ситуацији детету се шаље погрешна порука. Деца су свесна да својим плачем држе родитеља уз себе и могу да задрже тај модел понашања и у другим ситацијама.
– Родитељи морају дати шансу васпитачима да умире дете и да на тај начин дете стекне поверење у васпитача; самосталан боравак детета са васпитачем у групи даје могућност васпитачу да процени дужину боравка детета у наредним данима.
– Свако дете се различито адаптира на вртић. Период прилагођавања може трајати више недеља, па и месеци. Нормалне су промене расположења, апетита, сна и здравственог стања.
– О току адаптације вашег детета на вртић можете разговарати са васпитачима у терминима када је васпитач у могућности да Вам се посвети и пружи више детаља и информација.

Задаци за васпитача током адаптације:

– Праћење индивидуалног ритма и упознавање карактеристика сваког детета
– Процена и прилагођавање времена и трајања боравка сваког појединачног детета
– Стварање пријатне атмосфере и подршка детету да осети сигурност
– Помоћ детету у успостављању нових односа, са децом и са васпитачима
– Постепено увођење детета у ритам дана (време обедовања, игре, дневног одмора)

Пример адаптације деце на вртић уз укључивање родитеља:

Адаптација са родитељима у нашој предшколској установи одвија се током прве недеље дететовог поласка у колектив. Боравак деце са родитељима у групи има за циљ да се деца са новом и непознатом седином, другим одраслима и децом упознају у присуству особе којој највше верују (родитељи).
План адаптације са родитељима је оквиран јер је свако дете другачије и показује различите реакције на промене. Стога се процес адаптације свакодневно договара са родитељима којима ће професионалну подршку пружити искусни васпитачи.

Први дан
Дете са родитељем проводи у групи око 30 минута. Током овог периода дете се упознаје са новим окружењем, васпитачима и другом децом уз родитеља.

Други дан
Дете са родитељем проводи у групи до сат времена. Родитељи се постепено одвајају од своје деце и укључује се у игру са другом децом.

Трећи дан
Дете долази са родитељем у групу на сат времена. Родитељ у групи проводи краће време са дететом (док се дете не заигра) а потом напушта групу на 15-так минута. Током овог времена васпитач ће се посветити детету и пратити његову реакцију на одвајање од родитеља. По повратку у групу родитељ се са дететом задржава још 15-так минута у групи, а потом са дететом напушта групу.

Четврти дан
Родитељ долази са дететом у групу, али је напушта непосредно након доласка. Дете у групи борави самостално до сат времена или дуже према процени васпитача.

Пети дан
Родитељ на јутарњем пријему предаје дете васпитачу и не борави у групи са дететом. Дете у групи борави самостално до сат времена или дуже према процени васпитача.
У току боравка деце са родитељем у групи дете може показати жељу да дуже остане. Али ово понашање детета треба искористити и прекинути му боравак када му је најлепше како би пожелело да се врати.
Наредне недеље
Дете се од родитеља одваја на јутарњем пријему. Дете самостално борави у соби, а дужина боравка се постепено продужава према процени васпитача и у договору са родитељима.